Grundejerforeningen Holmstrup Bakker
Vedtægtsoversigt
Afsnit I Navn, hjemsted og formål § 1-3
Afsnit II Medlemmer § 4-7
Afsnit III Medlemmernes forhold til foreningen § 8-15
Afsnit IV Generalforsamlingen § 16-26
Afsnit V Hovedbestyrelsen § 27-36
Afsnit VI Afdelingerne § 37-44
Afsnit VII Regnskab og revision § 45-51
Afsnit VIII Særlige bestemmelser
Navn, hjemsted og formål §1 - 3
§ 1
Foreningens navn er "Grundejerforeningen Holmstrup Bakker".
§ 2
Foreningens hjemsted er Århus kommune.
§ 3
Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles interesser
i forbindelse med de ejendomme, der hører under foreningens område,
herunder: at varetage de krav m.v., der er stillet til foreningen i den af
Århus kommune vedtagne: "Lokalplan nr.2 for boligområdet og erhvervsområdet Holmstrup Mark
"syd for Viborgvej",
at eje og administrere områdets veje, stier og grønne områder i det omfang, det pålægges
foreningen,
at eje og administrere fælles anlæg i det omfang, det pålægges foreningen,
at eje og administrere fælles anlæg i det omfang, det besluttes af foreningen.
Beslutninger vedrørende sådanne anlæg kan kun træffes efter samme retningslinjer, som ved ændring af
foreningens vedtægter,
at søge at fremme fællesskabet i dag og i fremtiden indenfor foreningens rammer.
Medlemmer § 4 - 15
§ 4
I henhold til "Lokalplan nr.2 for boligområdet Holmstrup Mark" syd for Viborgvej" er alle ejere af
arealer indenfor lokalplanens område pligtige medlemmer af foreningen med undtagelse af ejerne af
matr.nr. lh. lk. 1l og lef Holmstrupgård, Brabrand sogn samt ejerne af arealer i lokalplanområde III
(erhvervsparceller).
§ 5
De i §4 omtalte ejere af arealer i lokalplanens område der ikke er pligtige medlemmer, skal optages
som medlemmer, hvis de ønsker det. Betingelserne ved indtræden og udtræden fastsættes af
bestyrelsen.
§ 6
Med 2/3 flertal, af de på en generalforsamling fremmødte medlemmer, kan det besluttes, at ejere af
grunde udenfor lokalplanområdet kan optages som medlemmer af grundejerforeningen.
Betingelserne fastsættes af generalforsamlingen.
§ 7
Med 2/3 flertal, af de på en generalforsamling fremmødte medlemmer, kan det besluttes, at
grundejerforeningen kan sluttes sammen med en anden grundejerforening.
§ 8
Pligtige medlemmer:
Når et medlem afhænder sin grund, ophører medlemskabet af foreningen fra overtagelsesdatoen.
Fra samme dato indtræder erhververen af grunden som medlem af foreningen.
§ 9
Frivillige medlemmer:
Indtræden som medlem i foreningen sker senest 2 måneder fra datoen for vedkommendes skriftlige
anmodning herom.
Anmodningen om udtrædelse af foreningen skal ske skriftligt på de af bestyrelsen fastsatte
betingelser.
§ 10
Meddelelse ved ejerskifte:
Både den tidligere og den nye ejer er pligtige at meddele ejerskiftet til foreningens hovedkasserer
og for nye ejere, der ikke automatisk er medlemmer, skal samtidig oplyses om vedkommende
ønsker at blive optaget som medlem.
§ 11
Hæftelse m.v.:
Udtrådte medlemmer har fra udtrædelsesdatoen ingen krav på foreningens formue. Foreningens
medlemmer hæfter pro rata for foreningens forpligtelser. I forhold til tredjemænd hæfter
foreningens medlemmer ikke solidarisk.
§ 12
Underretning:
Medlemmerne henstilles at holde bestyrelsen underrettet om deres respektive adresser af hensyn til
mødeindkaldelser m.v.
§ 13
Bidraget:
Bidraget består af kontingent til foreningen og kontingent til afdelingen og fastsættes på
henholdsvis den ordinære generalforsamling og den ordinære afdelingsgeneralforsamling.
Bidraget skal indbetales helårligt i maj måned på den af bestyrelsen fastsatte måde, og der kan
eventuelt opkræves et aconto beløb.
Der skal betales bidrag for hver grund, man ejer. Ved ejerskifte/udtræden sker ingen refusion af
forfaldne bidrag.
§ 14
Restance:
Er et medlem mere end 2½ måned i restance med bidraget eller et aconto beløb kan dette inddrives
ad retslig vej, efter at medlemmet skriftligt er påmindet om at berigtige restancen inden 8 dage.
Alle omkostninger med inddrivelsen betales af medlemmet.
På den årlige generalforsamling fastsættes restancegebyrerne for:
a: for sent indbetalt
b: 1. rykker efter 14 dage
c: rykker efter yderligere 1 måned
Er en restance ikke betalt senest 8 dage før en generalforsamling eller en
afdelingsgeneralforsamling, fortabes retten til at deltage i denne eller valgbarheden til denne.
§ 15
Medlem, af bestyrelsen m.v.:
Intet medlem kan undslå sig valg til bestyrelsen eller afdelingsbestyrelsen. Dog kan medlemmer
over 65 år og medlemmer, der har beklædt en tillidspost i foreningen i 4 år eller mere kræve sig
fritaget.
Udtræden kan dog ske af helbredsmæssige årsager og skal godkendes af bestyrelsen.
Generalforsamlingen §16 - 26
§ 16
Generalforsamlingen er grundejerforeningens øverste myndighed.
§ 17
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i perioden 15/3-15/4.
§ 18
Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen med mindst 21 dages varsel ved skriftlig meddelelse
til hvert medlem på den i medlemsprotokollen anførte adresse.
§ 19
Forslag der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde
senest 14 dage før denne.
Forslag skal offentliggøres til medlemmerne, eventuelt i forkortet form, senest 3 dage før
generalforsamlingen.
Forslag til vedtægtsændringer omdeles skriftligt til samtlige husstande senest 7 dage før
generalforsamlingen.
(Ændret 2018)
§ 20
Den ordinære generalforsamlings dagsorden, der fastsættes af bestyrelsen, skal meddeles hvert
medlem samtidig med indkaldelsen og skal mindst omfatte følgende punkter:
1.
Valg af dirigent
2.
Formandens beretning om det forløbne år
3.
Kassererens aflæggelse af regnskab
4.
Rettidigt indkomne forslag
5.
Fremlæggelse af budget, fastsættelse af kontingent
og restancegebyrerne
a) for sent indbetalt
b) 1. rykker efter 14 dage
c) rykker efter yderligere 1 måned
6.
Valg af formand og suppleant
7.
Valg af kasserer og suppleant
8.
Valg af revisor og suppleant
9.
Eventuelt
Sager der ikke er optaget på dagsordenen samt punkter
under "Eventuelt", kan ikke sættes under afstemning.
§ 21
Ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes på samme måde og med samme frist som den
ordinære, afholdes så ofte, som bestyrelsen finder det nødvendigt. Bestyrelsen skal indkalde til
ekstraordinær generalforsamling inden 6 uger efter at mindst 1/4 af foreningens medlemmer, der
ikke er i restance, har anmodet om dette ved en skriftlig motiveret begæring til bestyrelsen.
§ 22
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der på generalforsamlingen afgør alle tvivlsspørgsmål
vedrørende behandlingsmåde og stemmeafgivning.
§ 23
Over det på generalforsamlingen passerede føres en protokol, der underskrives af dirigenten og
referenten, hvorefter den har fuld beviskraft i enhver henseende.
§ 24
Hvert medlem har 2 stemmer. Ved medlem forstås ejer og ikke lejer. Dette er uafhængigt af hvor
mange der er registreret i tingbogen.
Hvert medlem har to stemmer for hver grund der ejes, men ingen kan dog stemme med mere end
maximalt 6 stemmer i alt.
Hvert medlem kan give et andet medlem en skriftlig fuldmagt til at stemme for sig vedrørende et
eller andet punkt eller generelt. Ingen kan dog ved fuldmagter stemme med mere end 4 stemmer
(egen medlemskab plus et andet medlemskab). Et medlem, der ejer flere grunde, kan kun stemme
ved fuldmagt for et medlemskab i alt ud over eget medlemskab og i alt samlet antal stemmer ved
egne grunde og ved fuldmagter kan ikke give ret til mere end 6 stemmer.
Ændret 2024)
§ 25
Afstemningen sker ved håndsoprækning, medmindre et medlem eller dirigenten kræver skriftlig
afstemning.
§ 26
Følgende punkter kræver samtlige medlemmers beslutning:
Medlemmer skal hæfte solidarisk overfor tredjemand.
Følgende punkter kræver 2/3 flertal af de afgivne stemmer:
Ændringer af vedtægter.
Opløsning af foreningen.
Bevilling af midler ud over det til administrationen og den almindelige drift nødvendige.
Pålægning af indskud/ekstra indskud fra medlemmerne.
Optagelse af lån.
Beslutning om ejerskab og administration af fælles anlæg.
Anvendelse af de store fællesarealer.
Optagelse af medlemmer udenfor lokalplanområdet.
Sammenslutning med en anden grundejerforening.
Ændringer i ordensreglementet.
øvrige punkter kræver simpelt flertal.
Hovedbestyrelsen § 27- 36
§ 27
Bestyrelsen varetager den daglige ledelse.
Bestyrelsen består af 9 medlemmer.
Formand og kasserer vælges direkte på generalforsamlingen.
Afdelingerne nævnt i §37 udpeger 1 medlem jævnfør §40
Der kan kun vælges en person pr. husstand til bestyrelsen, som suppleant eller revisor.
Bestyrelsen skal altid have mindst 7 medlemmer.
Ved frafald (udtræden indenfor valgperioden), for formanden eller kassereren tiltræder suppleanten,
om nødvendigt indkaldes til nyvalg på ordinær eller ekstraordinær generalforsamling.
Ved frafald af valgt bestyrelsesmedlem fra en afdeling, er den forpligtet til at vælge en anden.
Bestyrelsen kan i enkelte tilfælde beslutte at vente til næste ordinære valg.
(Ændret i 2010)
§ 28.Ny.
Bestyrelsens arbejdsområde (jævnfør senere vedrørende afdelingerne) er følgende:
Fællesarealer: Alle grønne arealer i grundejerforeningens område, dog ikke områder udlagt til
legepladser
Fællesanliggender m.v. Snerydning
Vedligeholdelse af grundejerforeningens stier
Generalforsamlinger
Økonomi (indbetalinger og udbetalinger)
Fællesaktiviteter for alle afdelinger
Ordensreglement for ovenstående fællesarealer
Afklaring af spørgsmål mellem afdelingerne og indenfor den enkelte afdeling
Fungere som afdelingsbestyrelse for afdelinger, der ikke selv ønsker at have en afdelingsbestyrelse
Fungere som afdelingsbestyrelse for medlemmer, der ikke naturligt kan være medlem af en af de 7
afdelinger
Føre tilsyn med afdelingerne og om fornødent, sørge for at forsømte forhold i en afdeling bringes i
orden på afdelingens bekostning
Kontingentfastsættelse vedrørende fællesanliggender efter et i forvejen udarbejdet budget
§ 29
Bestyrelsesmedlemmer udpeges af de enkelte afdelinger jvf. §40 og indtræder automatisk efter
ordinær hovedgeneralforsamling, og udtræder ligeledes først ved ordinær hovedgeneralforsamlings
afslutning.
Formand og kasserer vælges for 2 år, hvor formanden vælges i lige år og kassereren i ulige år.
(Ændret i 2010)
Vedtægter for Grundejerforeningen Holmstrup Bakker
9
§ 30
Den udpegede bestyrelse konstituerer sig selv med valg af næstformand, der træder i formandens
sted ved dennes fravær.
Den valgte formand og kasserer kan samtidig være formand eller kasserer i en
afdeling/parcelforening.
Den valgte formand og kasserer kan ikke være fra samme afdeling/parcelforening.
§ 31
I tilfælde af formandens eller kassererens forfald indtræder suppleanten indtil generalforsamling.
Hvis også suppleanten har forfald, skal der straks indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling.
§ 32
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer deltager i mødet, herunder formanden.
§ 33
Bestyrelsens beslutninger træffes ved stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens
stemme afgørende.
§ 34
Der indkaldes til bestyrelsesmøde så ofte, formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer finder det
nødvendigt.
§ 35
Efter hvert bestyrelsesmøde udarbejdes der et referat i en protokol. Protokollen fremlægges ved
hvert bestyrelsesmøde og referatet fra det sidst foregående møde underskrives af de i det
omhandlende bestyrelsesmøde deltagende medlemmer.
§ 36
Foreningen tegnes overfor tredjemand af et flertal i bestyrelsen eller af formanden og kassereren i
foreningen.
Et flertal i bestyrelsen kan give kassereren enefuldmagt til at disponere på foreningens konti (såvel
penge- som depotkonti) i danske pengeinstitutter samt til at forpligte foreningen i
pengeinstitutternes eventuelle telefonservice/home banking.
Afdelingerne § 37 - 44
§ 37
Foreningen er opdelt i følgende 8 afdelinger.
1. Holmstrupgårdvej 100-244
2. Jernaldervej 290-336,346A-408 (lige)
3. Holmstruphøjvej 3-149,187-197 (ulige)
4. Holmstruphøjvej 10-88 (lige)
5. Holmstruphøjvej 90-132 (lige)
6. Holmstruphøjvej 199-233 (ulige)
7. Holmstruphøjvej 151A-185(ulige)
8. Hovedforeningen Erhvervsparceller på Jernaldervej 278-288(lige), Holmstruphøjvej 6,
Jernaldervej 346A+346B (Ændret 2010)
§ 38
Afdelingsbestyrelserne, der består af 3 eller 5 medlemmer, vælges af medlemmerne i de enkelte
afdelinger på en i perioden 15/2-14/3 indkaldt afdelingsgeneralforsamling.
Halvdelen +1 vælges i lige år og den anden halvdel i ulige år.
Der kan kun vælges en person pr. husstand til bestyrelsen, som suppleant eller revisor.
Afdelingsgeneralforsamlingen fastsætter hvert år antallet af medlemmer af afdelingsbestyrelsen.
§ 39
Afdelingsgeneralforsamling indkaldes, fungerer osv. på samme måde som generalforsamlingen, idet
dagsordenen for den ordinære afdelingsgeneralforsamling er mindst følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Afdelingsformandens beretning om det forløbne år
3. Aflæggelse af afdelingsregnskabet
4. Rettidigt indkomne forslag
5. Fremlæggelse af afdelingsbudget og fastsættelse af afd. Kontingent
6. Valg af medlemmer og suppleanter til afdelingsbestyrelsen
7. Valg af revisor
8. Valg af revisorsuppleant
9. Eventuelt
§ 40
Afdelingsbestyrelsen vælger selv formand, kasserer og det medlem, der skal indtræde i
hovedbestyrelsen på det første møde efter afdelingsgeneralforsamlingen. Dette valg skal være
foretaget inden den ordinære generalforsamling.
Vedtægter for Grundejerforeningen Holmstrup Bakker
11
§ 41
Afdelingsbestyrelsens arbejdsområde (jævnført tidligere vedrørende foreningsbestyrelsen):
Vedligeholdelse af legepladser samt areal udlagt dertil
Veje, anlæg (indenfor området) - vedligeholdelse m.v.
Ordensreglement for afdelingen
Kontingentfastsættelse til afdelingen (kontingentet skal skriftligt meddeles hovedbestyrelsen senest
14 dage efter vedtagelsen)
Afholdelse af afdelingsmøder og afdelingsgeneralforsamlinger
§ 42
Afdelingen tegnes af et flertal i afdelingsbestyrelsen eller i mindre betydningsfulde forhold af
formanden alene.
Et flertal i afdelingsbestyrelsen kan give afdelingskassereren enefuldmagt til at disponere på
afdelingens konti i danske pengeinstitutter.
Eventuelt opsparede midler til vejformål kan kun anvendes inden for afdelingens geografiske
område, og brug af midlerne kræver afdelingsgeneralforsamlingens godkendelse med 2/3 flertal af
de fremmødte medlemmer.
§ 43
(Udgået i 2012)
§ 44
(Udgået i 2010)
Regnskab og revision § 45 -51
§ 45
Regnskabsåret er kalenderåret, første regnskabsår dog fra foreningens stiftelse til 31/12 1986.
§ 46
Del-regnskaberne skal økonomisk være så uafhængige som muligt med egne bankkonti m.v. Større
beløb kan ikke lånes af en anden afdeling uden bestyrelsen og de(n) berørte afdelingsbestyrelse(r)s
bemyndigelse og ikke uden beregning af renter. Afdelingernes regnskaber skal afleveres til
hovedbestyrelsen på dennes forlangende.
§ 47
Ind- og udbetalinger foretages gennem kassererne, der kun må have et minimum i kontant
kassebeholdning, idet bank og/eller girokonto skal anvendes. Hovedkassereren og
afdelingskassererne skal være kautionsforsikrede og udgifter hertil afholdes af henholdsvis
hovedforeningen og afdelingerne. Bestyrelsen beslutter hvilken bank, der skal benyttes, idet
hovedforeningen og alle afdelinger skal benytte samme bank. Hovedforeningens kasserer opkræver
både afdelings- og fælleskontingent. Tab og restancer afholdes af hovedforeningen. Afdelingernes
kontingenter overføres til afdelingernes pengekonti senest en måned efter sidste rettidige
indbetalingsdag.
§ 48
Formændene for foreningen eller afdelingerne skal attestere alle udgiftsbilag, der vedrører deres
ansvarsområde.
§ 49
På den ordinære generalforsamling vælges en revisor og en revisorsuppleant. En revisor kan ikke
samtidig være medlem af bestyrelsen. Revisorerne skal revidere foreningens regnskaber mindst èn
gang årligt, og påtegne foreningens årsregnskab.
Giver revisionen anledning til kritik, skal denne straks meddeles til formanden, der foreligger den
for bestyrelsen
§ 50
Revisoren skal kritisk bedømme, om især udgifterne er berettiget med hensyn til størrelse og til
opfyldelse af foreningens formål.
§ 51
Revisorerne kan i øvrigt dele eventuelle arbejdsopgaver mellem sig, hvis de finder det
formålstjenligt. Revisorerne er i øvrigt berettiget til af modtage alle oplysninger, materialer m.v. de
kræver, herunder til at foretage uanmeldt kasseeftersyn, som der skal være mindst 1 af pr. år.
Særlige bestemmelser § 52 - 55
§ 52
Spørgsmål, som ikke er belyst i disse love skal bestyrelsen besvare efter bedste evne og eventuelt
fremlægges på førstkommende generalforsamling.
§ 53
Ved forslag om opløsning af foreningen kræves 2/3 flertal blandt de fremmødte ved 2 på hinanden
følgende generalforsamlinger, der afholdes med min. 4 ugers og max. 10 ugers interval.
Der skal her stilles forslag om anvendelsen af foreningens formue, som så vidt muligt skal anvendes
i overensstemmelse med foreningens formålsbestemmelser. Ved opløsning af en afdelingsbestyrelse
administrerer hovedbestyrelsen afdelingens formue og drift. (Ændret 2018)
§ 54
Ingen vedtægtsbestemmelser må være i strid med den tinglyste lokalplan m.v. der er gældende for
området.
§ 55
Samtlige udgifter i forbindelse med foreningens stiftelse betales af foreningen.
***
Ovenstående love er vedtaget på den stiftende generalforsamling den 26/11 1985.
Ændring af de enkelte paragraffer som er vedtaget på generalforsamlingerne i efterfølgende
perioder er indarbejdet i ovenstående